
Právo na analog
V čem je problém?
Zvykli jsme si platit kartou, objednávat služby přes aplikace mobilních telefonů. Digitální komunikaci se svými občany čím dál častěji upřednostňuje i stát. Digitalizace našich životů však přináší řadu rizik. Nevoláme po návratu zpět na stromy, ale považujeme za důležité tyto rizika pojmenovat a řešit – dříve, než bude pozdě. Patří mezi ně zejména digitální vyloučení, eroze soukromí a zvyšující se zranitelnost celého společenského systému.
Digitální vyloučení
je souhrnné označení procesu, při kterém se na okraji společenského dění ocitají všichni ti, kteří nevyužívají nové digitální technologie: ať už proto, že to s nimi neumí (třeba část seniorů), proto, že si je nemohou dovolit (nízkopříjmové skupiny), proto, že jim je rodiče nekoupí (děti), nebo prostě proto, že je nepotřebují (každý taky doma nemá třeba fritézu). Digitalizace tak možná překonává vzdálenosti, zároveň však určitou část společnosti hází přes palubu.
Eroze soukromí
Po každé digitální transakci či bezhotovostní platbě zůstává věčná digitální stopa. Nikdy si však nemůžeme být jistí, kdo všechno k této stopě má či bude mít přístup. Každý den tak dochází k erozi soukromí a je jen otázkou času, kdy se někdo rozhodne tato naše osobní data využít – či spíše zneužít. Bude to pojišťovna, zaměstnavatel či exekutor? Nebo se k nim bez kvalitní opory v zákoně dostane soukromý detektiv, hacker či stalker?
Zranitelnost systému
Sázka na jednu digitální kartu s sebou nutně přináší i celkovou zranitelnost společenského systému. Nejde přitom jen o to, že při výpadku internetu (či šířeji elektřiny) by nás nečekalo nic jiného než bezradné přihlížení kolapsu. Postupující digitalizace nás také činí více a více závislými na nadnárodních gigantech. Často jde o monopoly svázané s cizím právním řádem či státem: třeba v USA či Číně, jak ostatně opakovaně konstatoval i Soudní dvůr EU, nejsou data Evropanů dostatečně chráněna proti přístupu tamních vládních úřadů.
Právo na analog včetně konkrétních příkladů představil náš advokát Jan Vobořil v přednášce na Big Brother Film Festivalu v září 2021:

Co navrhujeme?
Vzhledem k výše uvedeným rizikům se v maximální možné míře zasazujeme o to, aby vedle řešení digitálních bylo zachováno i řešení analogové.
Právo běžných občanů na vyřízení věci i nedigitální formou je již díky poslanci Ondřeji Profantovi zakotveno v digitální ústavě, která je základem pro digitalizaci státní správy. My bychom však rádi právo na analog zakotvili jako obecný princip u všech služeb státu. V tomto duchu jsme již připravili návrhy v Pracovní skupině pro lidská práva a moderní technologie Rady vlády pro lidská práva.
O nutnosti zachovat také papírovou cestu se píše i v Programovém prohlášení vlády z ledna 2022.
Vedle formy komunikace státu se svými občany pozorně sledujeme i dění v soukromém sektoru, kde je pro nás z hlediska práva na analog hlavním tématem platba kartou stávající se postupně nepsanou normou. Právě tlak kartových společností i některých politiků na omezování hotovosti chceme řešit v první řadě. Radou vlády pro lidská práva již prošel náš podnět, dle kterého musí Ministerstvo financí předložit návrh upravující zákon o oběhu bankovek a mincí. V tom by nově měla být za nepřijímání hotovosti sankce.
Oporou nám přitom není jen legislativa, ale i dění v Rakousku či Německu, kde mají návrhy podporující platbu v hotovosti veliký ohlas – bývá to mimochodem vysvětlováno zkušeností tamních obyvatel s totalitními režimy…
Myšlenky práva na analog v souvislosti s digitálním vyloučením jsme obšírně popsali v letošním březnovém článku pro A2larm: Digitální vyloučení: když se z termínu stane žitá realita.
Naše nedávné aktivity
22. 9. 2022 / Otevřený dopis k odložení datových schránek
6. 5. 2022 / Čestné uznání a úspěšné premiéry. Dokument o digi-disidentech vyrazil do světa
5. 5. 2022 / Co soudí středoškoláci o digitalizaci?
12. 1. 2022 / „Papírová cesta“ v Programovém prohlášení vlády
9. 11. 2021 / Těšte se na Digitální disidenty
20. 9. 2021 / Analogová mediální smršť
4. 5. 2021 / O digitální propasti v Černých ovcích
12. 4. 2021 / Úspěch! Přístup Česka k digitalizaci obsahuje „analogové“ připomínky od IuRe
31. 3. 2021 / Majitelé „smartfounů“ vyrazí na pivo či k holiči: a co ti ostatní?
14. 12. 2020 / Technologické desatero (nejen) pro časy koronaviru
10. 12. 2020 / Digitalizace a právo na analogové řešení
6. 8. 2020 / Nechcete eRoušku? Tak bude povinná. Nechcete chytrý mobil? Tak seďte doma
Právo na analog a digitální vyloučení v médiích
Chtějí držet krok s vnoučaty. Polovina seniorů nemá internet, společnost ho vyžaduje / Aktuálně.cz, říjen 2022
Digitální vyloučení: když se z termínu stane žitá realita / A2larm, březen 2022
Pozor na ‚digitální vyloučení‘ / iRozhlas, 16. ledna 2022
Hotovost je právo, platby kartou nás nespasí. Řekneme vám proč / FINMAG, 29. září 2021
Zpověď analogového nerda: Ty čtverce nepřečtu, dejte mi to černé na bílém! / FINMAG, 15. září 2021
Doma bez internetu, v bance bez účtu. Jak se žije lidem, kteří odmítají být online / HlídacíPes, 13. září 2021
Cash is dead? Udat hotovost je v Česku stále těžší. Vláda ale chystá pokuty / Forbes, 14. června 2021
Krize a zánik vlastnictví / Patrick Zandl, duben 2021
Zpráva České školní inspekce shrnující, kolik žáků vypadlo díky on-line výuce / březen 2021
Právo odpojit se od práce by mělo být zabezpečené v celé EU, požadují poslanci / Europa.eu, leden 2021
Šéf volá o víkendu i na dovolenou. Europoslanci navrhují právo odpojit se / iDnes.cz, leden 2021
Off line lidi vláda hodila přes palubu / SeznamZprávy, leden 2021
Lidem musí zůstat právo platit v hotovosti / iDnes.cz, leden 2020
Diplomová práce věnující se digitálnímu vyloučení a digitální propasti / 2019
Podpořte myšlenku práva na analog.
Zapojte se
Máte osobní zkušenost s digitálním vyloučením? Máte dojem, že jste při vyřizování u úřadů nebo služeb tlačeni do pořízení chytrého mobilu nebo jiného využívání digitálních technologií? Sdílejte s námi své zkušenosti: je nás více, než to vypadá a společně lze práva hájit lépe.
Finanční podpora
Podpořte naši snahu o právo na analog pravidelným příspěvkem: peníze využijeme na nezbytné rešeršní, právní a tiskové služby.